от
Кристиан Ланзов
February 27, 2025
През последните дни в медийното пространство и форумите се разнасят новини за производствен дефект в някои модели от новата Nvidia RTX 50 серия. Спрямо наличната информация се посочва, че малък процент от картите – около 0.5% – идват с липсващи ROPs (Render Output Units), което може да доведе до загуба на графична производителност. В тази статия ще разгледаме какво представляват ROPs, кои модели са засегнати, какви са техническите детайли, какъв е потенциалният ефект върху игрите и как потребителите могат да проверят своите устройства.
Новата RTX 50 серия на Nvidia бе представена на CES 2025, използвайки новата архитектура Blackwell. Въпреки високите очаквания, първата партида се оказа засегната от производствен дефект – липсата на част от ROPs. Този проблем, макар и засегнал само малък процент от произведените, води до съмнения в качествения контрол и влиянието върху крайната производителност.
Render Output Units (ROP-и) са специализирани компоненти в графичните процесори, отговорни за финалната фаза на обработка. Те обработват и записват пикселната информация в кадъра, извършват операции като смесване, antialiasing и други задачи, свързани с окончателното визуализиране на изображението. Колкото повече ROPs има в GPU-то, толкова по-ефективно може да се изпълняват графични задачи, особено при високо натоварване.
Nvidia потвърди, че малък процент (около 0.5%) от картите им имат един ROP блок (съставен от осем ROP-а) по-малко от описаното.Това води до среден спад в производителността от около 4%, като AI и изчислителните натоварвания остават непроменени.
Nvidia RTX 5090 :
Спецификация: 176 ROP-а
Проблем: Някои единици показват само 168 ROP-а
Nvidia RTX 5070 Ti :
Спецификация: 96 ROP-а
Проблем: Засегнатите карти могат да показват 88 ROP-а
Nvidia RTX 5080 :
Макар Nvidia да не е споменала изрично този модел в официалното изявление, някои доклади и потребителски съобщения сочат, че и RTX 5080 картите могат да имат подобен дефект.
Според анализите, дефектът се дължи на проблем с качеството на някои от материалите, използвани в GPU чиповете (GB202 и GB203). Въпреки че стандартните тестове в производствения процес трябва да засекат подобни аномалии, някои дефектни чипове успяват да преминат контрол на качеството и да бъдат инсталирани върху платките.
Липсата на един ROP блок (осем ROP-а) води до приблизително 4% спад в производителността. Това означава, че в ситуации, когато графичните задачи силно натоварват ROP-ите – например при игри с висока резолюция, сложни смесващи ефекти и интензивни операции за запис на пиксели – може да се забележи по-ниска производителност. За повечето потребители този спад е минимален и трудно забележим в ежедневна употреба, но за ентусиасти и професионалисти, за които всеки процент има значение, това може да бъде сериозен недостатък.
Nvidia вече излезе с официално изявление, в което потвърждава, че дефектът засега засяга по-малко от 0.5% от произведените чипове. Компанията подчертава, че проблемът е открит след старта на продажбите и че бъдещите партиди вече ще бъдат произведени без този проблем. Засегнатите потребители могат да се свържат с производителя на своята графична карта за процедура по RMA (подмяна).
Макар дефектът да засяга само малък процент от устройствата, той подчертава важността на строги процеси по контрол на качеството, особено когато става дума за висок клас продукти, които струват значителни суми. За потребителите, които инвестират в най-новите технологии, подобен дефект може да повлияе на доверието към марката.
Nvidia заяви, че производствената аномалия е била коригирана. Това означава, че бъдещите партиди от RTX 50 серията няма да страдат от този проблем. В същото време, подобни инциденти могат да стимулират компаниите да инвестират още повече в усъвършенстване на процесите по производство и контрол на качеството.
Въпреки че проблемът с липсващите ROPs засяга само малка част от RTX 50 серията, той има потенциал да окаже влияние върху крайната производителност при специфични графични натоварвания. За повечето потребители разликата от около 4% може да не е забележима в ежедневните игри, но за геймъри и професионалисти, където всеки процент има значение, това е сериозен проблем.
Ако притежавате засегната графична карта, препоръчваме ви да проверите спецификациите с помощта на GPU-Z и, ако е необходимо, да се свържете с производителя за подмяна. В същото време, е важно да се отбележи, че Nvidia вече е коригирала този проблем и бъдещите партиди ще отговарят на спецификациите.
Nvidia RTX 50 серията остава силен избор за игри и професионални задачи, като включва модерни технологии като DLSS 4 и GDDR7 памет. Въпреки този инцидент, иновациите и високата производителност на новата генерация продължават да поставят Nvidia на челни позиции в индустрията.